CLIMM(1) CLIMM(1) NAMN climm−enlitenICQ-klientfo¨ rtextla¨ ge SYNOPSIS climm[-h][-c][-b<baskatalog>][-i<spra˚ k>][-v[niva˚ ]][-l<loggplats>][-u<UIN>][-p <lo¨ senord>][-s<status>][-C<kommandon>] BESKRIVNING climma¨ rentext-baseradICQ-klientsomharsto¨ dfo¨ rma˚ ngaavdefunktionersomMirabilis ICQ-klienttillhandaha˚ ller.climmtilla˚ tera¨ ndringavanva¨ ndarenslo¨ senord,registreringavnya konto,uppdateringavanva¨ ndarinformation,so¨ kningefterandraanva¨ ndare,skickandeavSMS, o¨ ppnandeavdirekt-anslutningar,skickningavbekra¨ ftademeddelanden,filo¨ verfo¨ ringar,detekteringavandraanva¨ ndaresklienter,skickningavUTF-8-kodademeddelanden,exekveringavgodty-ckligakommandonvidvarjeha¨ ndelse,etc. FLAGGOR −h|−−help Visarenkorthja¨ lptextochavsluta. −c|−−nocolor Sla˚ avanva¨ ndningavfa¨ rg. −b|−−basedir<baskatalog> Angebaskatalogsombaskatalogivilkenclimmletareftersinafiler,specielltdessclimmrcfil. −i|−−i18n<spra˚ k> Anva¨ ndspra˚ ketspra˚ kista¨ lletfo¨ rspra˚ ketsomdetekteratsfra˚ nmiljo¨ variabler. −v|−−verbose[niva˚ ] Sa¨ ttutfo¨ rligmod,ellersa¨ ttdebugniva˚ ntillniva˚ . −l|−−logplace<fil>|<katalog> Angefilsomfilattskrivaloggtill,ellerangekatalogsomenkatalogattskapaper-anva¨ ndar-loggfileri. −u|−−uin<uin> Loggainmeduinenbart.Kanrepeteras. −p|−−passwd<lo¨ senord> Loggainmedlo¨ senordsomlo¨ senord.Kanrepeterasfo¨ rvarje-uflagga. −s|−−status<status> Loggainmedstatussomstatus,vilkenkanangesnumerisktellerosy,ste,upp,eh, borta,tfc,ellerutl[oggad]. −C|−−cmd<kommandon> Exekveraclimm-kommandonkommandonefterinloggningista¨ lletfo¨ rstandardegkommandot. ANVA¨ NDNING Vidfo¨ rstastarten(fo¨ rengivenbaskatalog),kommerclimmattbeomettUIN,ellerregistreraett nytt.Efterdenfo¨ rstainloggningensa˚ kommerservernskontaktlistaattimporterasautomatiskt. Grundla¨ ggandekommandoninkluderarmsgfo¨ rattskickameddelandetillandrakontakter(prova atttryckapa˚ <tab>-tangentenfleraga˚ ngerpa˚ entominmatningsradfo¨ rattfa˚ uppmsg-komman-donfo¨ rattskickameddelandetillkontakterdunyligensamtalatmed),addfo¨ rattla¨ ggatillnya kontakter,update,other,ochaboutfo¨ ratta¨ ndradinmetadatapa˚ ICQ-servern,och,naturligtvis, tochangeyourmetadataontheICQserver,and,ofcourse,helpfo¨ rhja¨ lp.Enkomplettlistaav kommandonfinnstillga¨ ngligimansidanclimm(7). FUNKTIONER climma¨ rva¨ ldigtportabelochko¨ rpa˚ Linux,DOS,OS/2,Win32,BeOS,AmigaOS,GNUHURD ochandramodernaunixsystem.climmversion0.5fungerarattko¨ rapa˚ Linux,AIX,HPUX, climm 1 CLIMM(1) CLIMM(1) Tru64,AmigaOs,devliceBeOSochandraunixar.Deo¨ vrigaporteringarnakan(ellerinte)fungera ochomna˚ gonvilltestademsa˚ a¨ rdeva¨ lkomnaattgo¨ rasa˚ . HISTORIA 16Aug1998 MatthewD.Smithsla¨ pperclimmtillva¨ rlden.Fo¨ ljsav12dateradeversioenrtillden25:e september1998. 05Jan2001 MatthewD.Smithavliderefterenbilolycka.Anva¨ ndarnafortsa¨ tterda¨ rMatthewla¨ mnade,formalisserarocha˚ terupptarutvecklingenundernamnetclimmunderBSDlicensen. 10June2002 Version0.4.9sla¨ ppsunderlicensenGPL,ochimplementerarslutligenversion8avICQprotokollet,utvecklatavRu¨ digerKuhlmann. NYHETSBREV climmsnyhetsbreva¨ rclimm-list@climm.org.Informationomabonnemangocharkivfinnstillga¨ ngligtpa˚ http://www.climm.org/pipermail/climm-list/. NERLADDNING ViaHTTPfra˚ nhttp://www.climm.org/download. Fo¨ rattfa˚ densenasteversionenfra˚ nCVS,skriv: cvs−d:pserver:anonymous@climm.org:/var/lib/cvscoclimm SEA˜ N climmrc(5),climm(7) FILER ˜ /.climmrc Fo¨ ra˚ ldradgammalkonfigurationsfilfo¨ rclimm. ˜ /.climm/ Standardbaskatalogda¨ rclimmletareftersinafiler. BAS/climmrc Konfigurationsfilfo¨ rclimm.Inneha˚ llerglobalkonfiguration. BAS/status Konfigurationsfilfo¨ rclimm.Inneha˚ llerkontaktlistanochinsta¨ llningarfo¨ rkontakter. BAS/i18n/*.i18n Lokalersa¨ ttningfo¨ rclimmso¨ versa¨ ttningsfiler. ˜ /.climm/i18n/*.i18n Alternativplatsfo¨ rlokalersa¨ ttningfo¨ rclimmso¨ versa¨ ttningsfiler. BAS/contacts/ Katalogda¨ rmetadatafo¨ rkontaktersparas. BAS/history/ Standardkatalogfo¨ rloggfiler. BAS/files/ Katalogditinkommandefilerfra˚ no¨ verfo¨ ringarsparas. BAS/remote-control Gammalstandardplatsfo¨ rFIFOnsomanva¨ ndsfo¨ rskriptning.Namnetbytatda˚ det fo¨ rvirradeanva¨ ndare. BAS/scripting Standardplatsfo¨ rFIFOnsomanva¨ ndsfo¨ rskriptning. climm 2 CLIMM(1) CLIMM(1) PREFIX/share/climm/*.i18n Internationaliseringsfilerinneha˚ llandeso¨ versa¨ ttningaravallastra¨ ngarsomclimmskriver ut. BUGGAR SkickabugrapporterellerkommentarertillRu¨ digerKuhlmann<climm@ruediger-kuhlmann.de> (pa˚ tyskaellerengelska). UPPHOVSMAN Dennamanualsidaa¨ rbaseradpa˚ denengelskautga˚ vanavmotsvarandemanualsidafo¨ rclimmoch haro¨ versattsavSebastianRasmussen<sebras@hotmail.com>. climm 3